Over Cultlab
Als Cultlab werken we op het snijvlak tussen kunst en onderwijs. Wat kunnen beide werelden voor elkaar betekenen? We zoeken met scholen naar de essentie van wat zij de kinderen mee willen geven in hun culturele ontwikkeling. Vanuit het 'waarom' van cultuureducatie begeleiden we naar het 'hoe dan?'
We geloven dat de kunstbeleving voor kinderen een motor kan zijn voor verschillende leerprocessen. Van kunstbeleving tot reflectie, naar eigen onderzoek en betekenisgeving. Cultlab legt lijnen tussen de culturele instellingen, kunstvakdocenten en scholen die dat proces in samenwerking bij de kinderen kunnen stimuleren.
Naast de begeleiding van de scholen dragen we ook bij aan een inhoudelijke doorontwikkeling van het veld. Hoe beweegt het veld van onderwijs en culturele instellingen zich en hoe kunnen beide
werelden met elkaar in verbinding gebracht worden?
Als Cultlab geloven we in het bundelen van de krachten op de werkvloer. Als leerkracht of kunstvakdocent heb je beide de missie om het kind te stimuleren in eigen ontwikkeling. Daarbij maak je gebruik van je eigen kennis en expertise. Wij stimuleren leerprocessen waarin je ook juist ook vanuit dat eigen vuurtje de samenwerking opzoekt.
Wie zijn wij?
Annelijn Smulders
De wind suist om mijn oren, door mijn koptelefoon hoor ik klanken, het dikke deken zorgt ervoor dat ik warm blijf van mijn eigen lichaamstemperatuur en ik tuur naar het meest verre puntje van het eiland. Daar waar land overgaat in zee. Ik ben op Terschelling en zit op een oude krakende tribune van het Oerolfestival. Voor mij in de duinen gebeurt het: de makers, de muzikanten, de natuur, het publiek, het spel, mijn verwondering en dat herkenbare onderbuikgevoel van als ik kijk naar iets moois. Het klopte.
David H. Hargreaves sprak ooit over het positief mini-trauma wat kan leiden tot een liefde voor kunst.
Dit, dit was mijn moment.
In mijn werk ben ik dagelijks bezig om een verbinding te maken tussen kunst en onderwijs omdat ik geloof dat kunst mensen prikkelt om te vertragen, zichzelf vragen te stellen en uiteindelijk in een eigen ontwikkeling te zetten. Wat als kunst nu een aanleiding kan zijn om kinderen in het onderwijssysteem hun eigen vragen te laten stellen? Om vanuit daar eigen betekenis te geven aan de complexe wereld om hen heen. En wat als niet alleen de kinderen daartoe uitgedaagd worden, maar ook de professionals om het kind heen? Ik heb elke dag plezier in het zoeken naar antwoorden op deze vragen.
Ik hou van het proces van samen beleven, kijken, zoeken, vragen stellen en ontrafelen. Ik sta het meest in mijn kracht als ik samen met anderen mag onderzoeken hoe kunst een rol kan spelen in onderwijs.
Annelijn (1987) studeerde Sociaal Pedagische Hulpverlening aan de HAN in Nijmegen, en de docentenopleiding Academie voor Beeldende Vorming in Tilburg. Richtte in 2012 haar eigen onderneming op in kunsteducatie en werd in 2014 oprichter en mede eigenaar van Cultlab.
Robin Brugman
‘Ik tik je op je rug, en dan laat je je vallen. De ander vangt je wel op’.
Mijn eerste ervaring met theater geeft me een herinnering van spanning, spel en avontuur. Durf jij je te laten leiden door de ander? In mijn werk heb ik de afgelopen jaren de omslag gemaakt van het lesgeven in het onderwijs naar het samenbrengen van kunst en onderwijs. Dit doe ik door functies binnen verschillende organisaties aan elkaar te verbinden. Het inspireert me om de ander het podium te bieden – het podium om kunst te ervaren en die ervaring zichtbaar te maken. Het betekenisvol maken in het hier en nu. Over hoe je de verbinding aan durft te gaan tussen de kunst, de wereld en jezelf. Ik geloof dat de ervaring van kunst en cultuur je rijker maken. Ervaringen die je aanzetten, verwarren, frustreren. Je van je vragen je ertoe te verhouden. Met mijn werk – maar ook in mijn rol als voorzitter van musicalstichting On Stage - probeer ik ook de ander aan te tikken en op te vangen. Want elkaar de ruimte geven om je eigen verhaal te maken en te ervaren is voor mij het mooiste wat er is.
Robin (1992) speelde al op jonge leeftijd in verschillende theatervoorstellingen. Zijn passie voor spel en doceren leidde tot de keuze voor de opleiding aan Fontys Hogeschool Kind en Educatie. Een onderdeel van deze studie was de specialisatie Transculturele Pedagogiek en Culturele Antropologie in Suriname. Vanuit het lesgeven op verschillende scholen, kwam hij terecht als docent en adviseur bij Fontys Hogescholen, waar hij een rol heeft gespeeld in het samenbrengen van kunst en onderwijs op zowel beleidsmatig als uitvoerend niveau. Van 2017 tot en met 2022 was hij ook werkzaam als adviseur Kunsteducatie en Vervolgonderwijs bij Kunstloc Brabant (voorheen Kunstbalie en bkkc). In 2014 werd hij oprichter en mede eigenaar van Cultlab.
Foto's op deze pagina: Yma Garay